пʼятницю, 14 вересня 2018 р.

Відкриваємо карти: #дрес-код!..

  Мешканці центральної Бойківщини – це жителі території Стрийського, Сколівського та Дрогобицького повітів, тому ПрофіКемпівці на Сколівщині - це юні бойки та бойківчанки!..

     Який дрес-код у юних бойків може бути на міжнародному фестивалі "Мисливська ватра"?!. Звичайно - бойківська вишиванка!..

       Учасники команди "ПрофіГід" в проекті "ПрофіКемп" пам'ятають свою місію щодо популяризації рідного краю та відродження бойківських звичаїв, ремесел та культури, а де це може бути так доречно, як не перед закордонними почесними гостями "Мисливської ватри"?!.

          Але про гостей згодом.... А зараз про дрес-код і код нації - вишиванку!..





Карпатські бойки порівняно мінімально прикрашали свій одяг та побутові речі, віддаючи перевагу функціональності, тому полотно на сорочки завжди ткали з тонких лляних ниток і відбілювали.

Білий колір сміливо можна назвати еталоном традиційної бойківської сорочки!..

На чоловічих та жіночих сорочках бойки вишивали комір, уставки, манжети, подекуди – пазуху, а також окремі шви. Оздоблювалися насамперед ті частини, які мали отвори, щоб через них "не проник нечистий дух". Акцент робили на шиї, щоб «ни впустити до черева нич злого», на плечах і руках, які мали завжди бути готовими до праці, міцними і здоровими.





Орнаментальне мистецтво вишивки західних бойків за змістом і формою є переважно геометричним.

Саме в абстрактному зображенні навколишнього світу малоговіркі і "скритні" бойки досягнули найбільших вершин!..


Для бойківської вишивки характерна чітка система розміщення геометричних мотивів у вузькій стрічці, розділеній на прямокутні площини.

Особливою фантазією позначені сітчасті композиції. В основі їхній лежить ромб або квадрат, які утворюють прямокутну або діагональну сітку. Віконця ж заповнені дрібнішими геометричними фігурами.

Ромб і квадрат етнологи вважають залишками культу Сонця...

Ромб із крапкою посередині вважається ідеограмою засіяного поля, ромб із пелюстками або завитками на зовнішніх кутках – символом родючості.

Шви на бойківській сорочці часто супроводжувалися стібком червоної нитки, бо ж саме червоний колір вважався у бойків оберегом як для людей, так і для тварин. Новонародженим дітям бойки ще й досі обв’язують запястя червоною ниткою, щоб вберегти їх від вроків (зурочення)...


Що високогірнішим було село, то скромнішими були вишивки. Та незмінним залишалося одне: вони були акуратними, дрібненькими, хоч зазвичай вишивалися при каганці... А грубі узори і ядучі кольори - це вже стилізована вишивка, яка з'явилася пізніше....

Ну а наші Профігідівці витягнуть бойківський одяг з бабусиних скринь, тому кожен учасник стане носієм окремої сімейної історії....

Цікаво?!. Чекайте продовження!...

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.