понеділок, 7 січня 2019 р.

Чари Різдвяної ночі

 До Золочева завітала надзвичайно красива, талановита та розумна письменниця - Леся Рупняк. Ця жінка -- журналіст, публіцист, культуролог, а найважливіше -- наша землячка. І приїхала вона до нас неспроста, адже нещодавно вийшла у світ її книжка "Чари Різдвяної ночі". Леся Рупняк чудово представила для нас цю книгу, до якої увійшли однойменна повість, а також вертепні драми та обрядові, святвечірні та різдвяні страви. 

Авторка запитувала нас:"Чому прикрашаємо саме ялинку, а не якесь інше дерево? Чому вона повинна бути такою яскраво освітленою? Чому саме дванадцять страв і саме тих, а не інших, їмо на Святвечір? І що кожна з них означає? А для чого дідух у куті, солома на підлозі, сіно на столі під обрусом та ще часник по кутах, а на обрусі -- хліб і свічка?". Лише одиниці можуть дати відповіді на ці запитання. Проте пані Леся стверджує, що розуміння цих "дрібниць" нашої культури є обов'язком кожного українця і саме в її книзі можна знайти відповіді на згадані вже питання. 

І найголовнішим є те, що ця книга буде цікавою, як для дітей так і для дорослих. Це було досягнуте завдяки поєднанню в книзі смішних і веселих різдвяних історій разом із фактичними та стародавньо-культурними звичаями Різдва в різних областях України.

Різдвяні традиції

Новий рік вже за плечами,
і ми готуємось до свят,
і з колядою в кожну хату
спішать гуртки людей навзнак!
Кожен українець цими днями готувався до Святої вечері, а потім і до Різдвяних свят. Ми Галичани мабуть не можемо собі уявити Різдвяні свята без колядок, щедрувань, сіванок, вертепів... Це є наша велика особливість. Адже з давних давен українці відстоювали, відтворювали і берегли ці традиції. Із кожним роком ми все частіше забуваємо про наші традиції. Вони є вагомою частинкою нашої культури, національності й мови. Ми повинні не забувати про традиції, нам слід не цуратися їх, а розповсюджувати їх по всьому світу всіма способами. Вони - наша гордість!

Напередодні ми спробували поєднати наші традиції з чимось новим та оригінальним і ось, що в нас вийшло.
 Ця ідея вийшла дуже класною та цікавою, тож неполінуйтеся подивитися це відео, ви не пошкодуєте!

Різдво Христове на Гуцульщині - особливе родинне свято

Fun-Route готуються до святкування Різдва Христового. На Рахівщині, Різдво чекають з нетерпінням і святкують з традиціями, яких ви, найімовірніше, не зустрінете в жодному куточку України. Мова йде  не про кухню чи колядки тут  святкують Різдво двічі: 24-25 грудня та 6-7 січня.
Деякі християни живуть за Григоріанським календарем, Святий вечір та Різдво Христове вони святкують 24 та 25 грудня відповідно.

Православні та греко-католики Рахівщини, що живуть за Юліанським календарем святкують Різдво 7 січня,  а до свят вечора готуються ретельно, за кілька днів до нього.

Гуцульщина завжди відрізнялася своїм особливим ставленням до звичаїв та повір’їв. Горяни звикли шанувати традиції своїх батьків. І, хоч, зараз гуцули трохи осучаснені, однак можна із впевненістю сказати: на Рахівщині свої звичаї народ береже.
Різдво на Рахівщині – одне із найкращих, найказковіших проявів отих гуцульських традицій. Хто був на Різдво у Карпатах, добре знає, що більше на зимові свята у великих містах  -  не залишиться. Саме у горах Дух Різдва відчувається краще, сильніше, карпатська атмосфера підсилює його, надає світлому празнику більше магічності, казковості, а від того – більше радості.

Святвечір

Відомо, що різдвяне святкування починається на Святвечір, 6 січня. Однак, для гуцулів це не просто вечеря із 12 страв. З цим днем пов’язано безліч традицій, яких дотримувались ще наші предки.

Наприклад, на Святвечір не можна сваритись, бо рік буде нещасливим. Також не можна нічого з хати позичати, щоб у новому році не було втрат.

На Святвечір  ґазда і ґаздиня роблять усе, аби з першою зіркою сісти вечеряти. Гуцули мали звичай напередодні свята обв’язувати стіл ланцом (ланцюг), «аби родина держалася купи». Під скатертину клали трохи сіна, «аби маржина була здорова» (маржина – худоба), а на нього – кілька монет, «аби гроші водилися». На сіно  ґаздиня ставила святкові колачі (солодке тісто з різними начинками: традиційно, з маком, горіхами і з сиром), які випікалися напередодні свята. Колачі не є пісною стравою, і їх на Святвечір, як правило, не їдять,  але у гуцулів «мусять бути на столі». Із обов’язкових 12 страв, на вечерю точно готують гуцульські голубці,  гриби з капустов (капустою)  і сливки (компот із чорносливом, який чомусь наливався не в кувшин, а в глибоку миску). Звичайно, кутя з горіхами і медом, пироги (вареники) і луплена ріпа (картопля, зварена у мундирі). Решта – ґаздиня вже вирішує.
Усі члени родини мусять бути вдома. Цієї ночі не можна заночувати в гостях, бо блукатимеш цілий рік.

Гуцульська родина не сідала вечеряти, поки ґазда не обійде маржину (худобу) і не дасть кожній тварині покуштувати страви, які стоять на святковому столі. Тільки після того, як голова сім’ї прийде із шталова (хліва), родина сідає за стіл. Вечеря починається після спільної молитви, і, за повір’ям, з-за столу не можна вставати, поки не завершиться вечеря, бо «цілий рік буде спина боліти». Коли сім’я завершила трапезу, в хату вже можна пускати колядників: до того, вони є «небажаними гостями», якщо хтось прийшов раніше колядувати, господарі так і кажуть «пробачте, ми ще не повечеряли». «Сигналом», що родина повечеряла і чекає коляду, є включене на подвір’ї світло.
Повечерявши, гуцули несуть вечерю до сусідів, близьких родичів, хрещених батьків. Цей звичай пов’язаний зі спомином про померлих родичів. А діти та молодь співають колядок, ходять по колядуючи з традиційною зіркою та вертепом.


Коляда

Вважається, що краще, аби першим прийшов колядувати хлопчик. Тому саме парубки першими рушали в коляду. У Карпатах колядують не у хаті, а під вікном. Перед тим питають господарів: «Слобід колідувати?» (Можна колядувати?», ґазди гукають «Колядуйте». Діти виконують коляду господарі уважно слухають. Після колядки гуцули, як правило, віншують:

«Вінчуємо вам щістєм, здоровлєм, абисте діждали від тепер за гід і на многа літ. Всі святка святкувати ще й кращих діждати»

(Віншуємо вам щастям, здоров’ям, аби дочекались від сьогодні й за рік і на многая літ. Всі свята відсвяткувати і ще кращих дочекатись).

Після цього господарі гукають: «Дьикуємо, ходіт у хату!»  (Дякуємо, ходіть до хати!). У хаті колядники зазвичай проголошують ще якесь вітання, потім ґазда або ґаздиня їм дають винагороду – гроші, солодощі.   Колядники висловлюють вдячність: «Ся газдиня сего дому дарує нас державними грішми. Абисте діждали від тепер за гід і на многа літ. Всі святка відпровадити, ще й кращих діждати».
Бетлегеми

На Рахівщині, особливо в селах, ще збереглися традиції, коли дітлахи або й навіть старші мужчини збиралися в вертеп і ходили колядувати на все село. Бетлегем - вертеп і ряджені. Бетлегемщики - компанія, що зібралася для костюмованого розігрування різдвяного дійства. Найрозповсюдженіші дійові особи: два ангели, одягнуті у довгий білий одяг, обтягнутий через плечі і в поясі довгими червоними стрічками. У кожного на голові корона ЧАКОВ. Чотири вівчарі (пастирі), зодягнені в білі гаті (штани), білу сорочку, а поверх неї – чорний лайбик (камізельку), на голові у кожного чорна шапка – крисаня, в руках вівчарські боти (палиці). Дідо одягнутий в холошні (штани з овечої шерсті) і петек, на голові у нього овеча шапка ковпак. 
Бетлегемщики - це не просто колядники, що ходять по хатах вінчуючи: “Вінчую вам, пане газдо, сисі сятки весело відсвяткувати", а підлітки і дорослі, які виконували справжне театралізоване дійство за певним сценарієм. Давно за традицією вони ходили до півночи, а потім ішли з бетлегемом у повному складі на Всеношне. 

Гості, що планують відпочинок в Закарпатті на Різдво очікують побачити бетлегемів, прийняти участь у місцевих різдвяних дійствах, з колядками та вертепами -  8 січня 2019 року, на Рахівщині, у селі Косівська Поляна, яке відомо своїми самобутніми традиціями, відбудеться унікальний фестиваль “Гуцульські бетлегеми”.


На центральній площі села, між двома храмами зберуться декілька десятків команд бетлегемів, що б продемонструвати свою майстерність, які щорічно, традиційно на Різдво відтворюють традиції та культуру свого краю.

пʼятниця, 4 січня 2019 р.

Oil City колядує



В Бориславі легенький морозець та лапатий сніжок... Людей огортає хвилююче передчуття найважливішого в світі свята - Різдва Христового! 
Свій позитивний настрій з віншуваннями та колядою дарує Вам команда Oil City разом з ансамблем народної пісні "Любисток".




четвер, 3 січня 2019 р.

Шафран Любимівський = Маленька Голландія

Відвідати "Маленьку Голландію" один раз - це майже нічого... Щоб оцінити її в повній мірі, до неї слід завітати принаймні тричі на рік. І з кожним роком вона буде розростатися, видозмінюватися на диво й радість всім відвідувачам. 

"ГУК" рекомендує: 



середа, 2 січня 2019 р.

Колиска вітчизняного футуризму

Приємно згадувати літо, особливо коли воно було сповнено подорожей і відкриттів...
Наш новий відеомонтажер втілив літні спогади у відеоролик. 
Отже, "ГУК" рекомендує: 


Степан Бандера - наш вчитель і провідник

Днями у Семигинівській СЗОШ з нагоди відзначення 110-ої річниці від дня народження Степана Бандери провели урочисту академію «Степан Бандера – наш вчитель і провідник». Старшокласники підготували літературно-музичну композицію, що допомогла простежити життєвий шлях патріота, що уособлював найкращі чесноти української нації. 
Під час заходу відбувся конкурс юних декламаторів віршів про історичнуособистість, під час якого пролунали вірші Р. Пастуха «С. Бандера», О. Тисовського «Пластовий обіт», Я. Скачко «Над світом синьо-жовтий стяг», С. Ядлось «Відважний звитяжцю, незламний Герою». А учасники команди «РАЦІО», що бере участь у Міжрегіональному інноваційному змаганні «ПрофіКемп», підготували змістовні та цікаві проекти про участь героя у легальних організаціях Стрия. Усі присутні мали можливість почути правду про того, хто не пошкодував ані молодих років, ані власного здоров’я і навіть життя для визволення Батьківщини від іноземного поневолення.